9 Tips til Bedre Skønhedssøvn

L ige inden sengetid er ét af de absolut vigtigste tidspunkter til at tage sig af sin hud. Når vi sover, restitueres vores muskler, og vores hjerne forfriskes. Faktisk heler alle cellerne i vores krop under søvnen, og cellerne i vores ansigtshud er ingen undtagelse. Derfor er det utroligt vigtigt, at man på korrekt vis forbereder sin ansigtshud til stedet, hvor man bruger en tredjedel af sit liv – nemlig i sengen.Vi vil i dette blogindlæg gennemgå 9 konkrete tips, som du kan bruge til at vågne smukkere og skønnere hver dag.

Udfører man effektiv hudpleje på daglig vis inden sin velfortjente skønhedssøvn, kan man forvente en flottere og mere levende, daglig glød, samt hud der holder sig ung, flot og spændstig i markant længere tid. Det handler ikke kun om at bruge de rigtige produkter men også om at vedligeholde sin hud konsekvent på daglig basis. Gør man dette, vil man aldrig fortryde det. Her følger vores bedste, konkrete tips til, hvordan du nemt kan bringe skønhed og sundhed ind i din skønhedssøvn.

Plej din ansigtshud inden sengetid

Uanset om du bruger makeup eller ej, eller om du døjer med akne eller lignende, er det vigtigt, du husker at rense ansigtshuden inden sengetid. Rens hjælper med at:

  • Rense porerne. Når du fjerner makeup, død hud og talg, får ansigtshuden endelig mulighed for at ånde. For at opnå en effektiv rens med dermatologisk dybde, kan du med fordel benytte MicroDerm én til to gange om ugen.
  • Fjerne fedt og talg fra huden. Selv hvis du har tør hud, vil du have en smule naturligt ophobet fedtstof på huden, når dagen er omme. Hvis ikke dette vaskes væk, kan det tilstoppe porerne og føre til akne og bumser. Rens inden sengetid sikrer, at dette fedtstof ikke får tid til at skabe problemer i løbet af natten for dig og din hud.
  • Forebygge rynker. Hvis ikke huden renses, kan det føre til for tidlig aldring og udvikling af rynker, i takt med at huden mister sin fugtighed og livlighed over tid.
  • Forfriske din hud - og dit sind. Din hud vil se blødere og renere ud, efter din natlige rens har fjernet snavset fra huden. Desuden vil du føle dig mere frisk, ren og skøn, når du lægger dig til at sove. På trods af fordelene er der desværre en hel del af vi mennesker, der lever så travle liv, at vi ofte forsømmer at rense ansigtshuden, når dagen er slut.

Hvis vi ikke varetager vores hud ordentligt, når vi er unge, vil vi fortryde det senere. Imidlertid er det aldrig for sent at gå i gang med en ordentlig hudplejerutine. Men hvordan kan vi rense huden ordentligt, når vi hverken har tid eller pengene til at købe en masse dyre skønhedsprodukter?

Vores tips

1. Giv dig selv tid. Ofte springer vi vores natrutine over af den simple grund, at vi er for trætte ovenpå en hektisk dag. Vi anbefaler at gøre din hudpleje til en prioritet, på trods af man rejser eller kommer sent hjem. Når man ved, hvor lang tid hudplejen varer, bør man flette tiden ind i sin aftenrutine. Varer din hudpleje 10 minutter, så sluk TV’et og gå til køjs 10 minutter tidligere. Din hud vil takke dig dagen efter.

2. Brug de rigtige produkter. Hvis du indimellem har undret dig over, hvorfor der er forskel på dagcreme og natcreme, så skyldes det, at huden er mere gennemtrængelig om natten.

Dette betyder, at huden lettere tager imod aktive ingredienser i løbet af natten end om dagen, hvorfor dé produkter, man bruger inden sengetid, er uhyre vigtige.

Huden mister dog også en del væske i løbet af natten. Vi anbefaler derfor, at man bruger sine mest potente hudplejeprodukter inden sengetid og bruger en tungere ansigtscreme for at holde fugten inde. De lettere produkter bør bruges om dagen.

Oplever du begyndende aldringstegn, kan vi anbefale CellCare Repair Creme+, som er specialdesignet til at booste hudens kollagenproduktion og naturlige regenerationsevne.

3. Giv dig selv en ansigtsbehandling. Som nævnt ovenfor er huden mere gennemtrængelig i de mørke timer af døgnet. Derfor er dette det perfekte tidspunkt at forkæle sig selv med en ansigtsmaske eller give sig selv en effektiv diamantslibning med damp og celle-regenererende creme ved hjælp af vores Spapakke til kun 995 kr.

Varmt vand på ansigtshuden hjælper til at afslappe porerne, så de lettere kan renses for snavs, talg og bakterier. Damp vil med sin højere temperatur virke endnu bedre end varmt vand og vil tillige afslappe dig og give dig en fantastisk følelse inden sengetid. Du kan med fordel benytte vores Nano-Ioniske Ansigtsdamper, som også er inkluderet i Spapakken.

Til alle hudtyper

Spapakken, 995kr

4. Dobbeltrens. Selvom du har renset din hud én gang, er det ikke sikkert, at huden er 100% rengjort. Én vask er ofte ikke nok til at fjerne alt talg, død hud eller makeup. Meget makeup er lavet til at holde i 12-24 timer. Derfor anbefaler vi, at man altid renser dobbelt for at være sikker på, at huden er komplet rengjort.

5. Skyl og tør korrekt. Husk altid at skylle ansigtet grundigt efter at have brugt din ansigtsrens. Huden har ikke godt af, at rense- og sæberester forbliver hen over natten.

Herefter er det selvfølgelig vigtigt at tørre ansigtet. Pas på med at bruge samme håndklæde hver dag, da der kan ophobe sig bakterier i det fugtige miljø. Vi anbefaler derfor at bruge et helt frisk håndklæde eller et stykke silkepapir til at tørre ansigtet med.

6. Brug en silkepude eller sikepudebetræk. Silke frastøder fugt og holder din hud lige så smuk, som da du gik i seng. Dette modvirker også bakterier i at hobe sig op i betrækket, som er tilfældet ved mange andre typer pudebetræk. Overvej derfor at få et silkebetræk til din hovedpude.

7. Drik et (lille) glas vand. Som nævnt tidligere mister din hud en del fugt i løbet af natten. Derfor bør du drikke vand inden sengetid, så huden lettere kan opretholde sin fugt. Sørg for ikke at drikke for meget, da du ellers risikerer at skulle på toilettet i løbet af natten.

8. Luft ud til natten. Kemikalier fra rengøring, støv, støvmider og andet kan bygge sig op i løbet af dagen. Beskyt derfor din hud mod dårlig luftkvalitet ved at lufte ud til natten, og du vil vågne med en flot glans i huden.

9. Sov længe (og bedre). Jo længere du sover, jo længere tid har din krop og hud til at gøre sig klar til en ny dag, Dette resulterer i en flottere og mere levende glød. Desværre er det langt fra os alle, som hver dag opnår de magiske 8 timer. Her er et par tips, du kan bruge til at sove mere og få mere ud af din søvn:

9.1 Sluk alle skærme 90 minutter inden sengetid. Brug tiden på at læse en bog eller tale med dine nærmeste.

9.2
Gå i seng samme tidspunkt hver dag.

9.3 Fjern alt elektronik fra soveværelset.

9.4 Tag magnesiumtilskud ca. 30 minutter inden sengetid. Magnesium bidrager til en bedre søvnkvalitet.

9.5 Benyt mørklægningsgardiner og dæmp lysene om aftenen hvis muligt.

9.6 Få sollys i løbet af dagen (gerne tidligt). Sollys er med til at regulere din naturlige døgnrytme.

9.7 Undgå koffein om eftermiddagen. Koffein har en halveringstid på ca. 5 timer. Et eksempel: Hvis du indtager en dobbeltespresso kl. 17, vil du stadig kl. 22 have koffein i blodet. Dette svarer til, at du lige har drukket en normal espresso, hvilket kan påvirke din nattesøvn. Prøv derfor kun at indtage koffein om formiddagen.

Bonus tip: Få en lavendelplante
Duften af lavendel er kendt for sin afslappende effekt. Det er bevist, at lavendel kan sænke blodtrykket og pulsen, hvilket er optimalt for en god nats søvn. Derudover har lavendel en fantastisk farve, som du vil værdsætte hver morgen.